référence : http://listes.cru.fr/arc/mascarene/1998-09/msg00032.html

Re: SV: Hugo, Cromwell David Blostein

Sylvianne Robardey-Eppstein's note about performances of
_Cromwell_ touched me with nostalgia. On the evening of June
 22, 1956, I had arrived in Paris with a group of Canadian
university students. It was my first time in Paris, and the
city, the weather, and my age combined to create the sort of
 magic the city is famed for. The highlight was when I
walked into the Cour Carre of the Louvre and watched the
actors rehearsing on a specially raised stage for the very
production of _Cromwell_ which Anne Ubersfeld mentions.
Alas, our group did not stay in Paris long enough for me to
see a full performance.
- David Blostein

Bonjour !

A ma connaissance, "Cromwell" n'a jamais =E9t=E9
repr=E9sent=E9 du viva=
nt de Hugo.
Dans sa notice de la collection Bouquins, Anne Ubersfeld
fait mention d=
"mises en sc=E8ne, peu nombreuses, et toutes fragmentaires,
en particul=
ier,
celle de Jean Serge, le 28 juin 1956 dans la Cour Carr=E9e
du Louvre, v=
ersion
abr=E9g=E9e".

A propos de cette repr=E9sentation, Guy Leclerc =E9crivait,
dans son li=
vre "Les
grandes aventures du th=E9=E2tre" (E.F.R, 1965), "malgr=E9
la grandeur =
du sujet,
ce n'=E9tait vraiment pas du Shakespeare".

Je sais que Florence Naugrette a =E9crit une th=E8se de
doctorat sur le=
s mises
en sc=E8ne des pi=E8ces de Victor Hugo. Peut-=EAtre
pourriez-vous y tro=
uver
quelque chose.

Bonne chance et bon travail,
Cordialement,

Sylviane Robardey-Eppstein
Doctorante, Universit=E9 d'Uppsala, Su=E8de.

Sylviane Robardey-Eppstein
Kantorsgatan 32:110
754 24 Uppsala
Su=E8de