référence : http://listes.cru.fr/arc/medievale/2003-09/msg00024.html

[MEDIEVALE:4758] Logiciel TExplorer et textes latins =?windows-1252?Q?m=E9di=E9va?==?windows-1252?Q?ux?= Marjorie Burghart

Bonjour,

Je tente ma chance auprès des abonnés de MEDIEVALE : je cherche un
programme nommé TExplorer, destiné à l'exploitation de textes et corpus
basés sur le SGML. Il a été développé vers 2000 par Steven J. Killings,
qui semble avoir été successivement à l'université de Toronto, puis de
New York.
Avec son programme, étaient également disponibles divers textes
médiévaux (Biblia Vulgata cum Glossa Ordinaria, Historia Scholastica,
etc.), que je recherche. Malheureusement, le site qui présentait ce
logiciel n'est plus en ligne, et je n'ai pas réussi à trouver trace
récente ni de l'auteur, ni du programme.

Si quelqu'un parmi vous dispose de ces fichiers (en particulier les
textes), ou connaît un moyen de se les procurer aujourd'hui, je lui
serai très reconnaissante de me contacter.

Pour plus d'information, je donne ci-dessous le texte d'un message de
Steven Killings sur la liste Humanist, qui m'a permis d'avoir (trop
tardivement !) connaissance de son programme !

Bien cordialement, M. Burghart

--

Hello all,

I have been a member of Humanist for some time but have, alas, rarely
contributed to the great discussions. I have been developing (slowly) a
large text database system for Medieval Latin texts which may be of some
interest to Humanist participants. It has now reached a more or less
significant level and I'd like to offer it here to anyone interested. It
can
be downloaded at

http://www.commpact.com/TExplorer/

There are two principle elements: the .tdb Encoder and the TE Interface. At
present I am only making the TE Interface available with some sample texts
as I hope to integrate build, view and edit functions in later builds. The
texts available are:

1.Biblia Vulgata cum Glossa Ordinaria: Biblia Sacra iuxta Vulgatam
Clementinam and the Glossa Ordinaria from the Douay edition. Filesize:
(16.0
MB) (n.b. this is a monster database with over 1.3 million words. It is the
prototype db for this system)
   2.Historia Scholastica of Peter Comestor: Filesize: (4.12 MB) (255,107
words)
   3.St. Augustine's De Civitate Dei: Filesize: (3.69 MB) (300,047 words)
   4.Medieval Latin Verse - Carmina Burana: Filesize: (1.11 MB) (38,027
words)

The TE Interface includes some functionality taken over from the TACT
system
(namely Collocates) and some standard Contextual Search and Browsing
features. Some additional features include Word Frequencies and the ability
to find word definitions using the on-line Lewis and Short Dictionary at
Tufts. The program can save collocates, search results and browse text in
Plain Text, Rich Text, MS Excel 97 and HTML.

I welcome function requests and bug reports.

Enjoy!

-Steve Killings