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LES SÉMINAIRES


 
Sous la direction de Nellie Hogikyan (Chercheure postdoctorale, CELAT, UQAM) en collaboration avec Simon Harel (Études littéraires et CELAT, UQAM)
 
Calendrier
 
Les séances ont eu lieu du 15 février au 28 mars 2008, le vendredi de 9 h 30 à 12 h au CELAT, UQAM, local DC-2300 (279, rue Ste-Catherine Est, 2e étage).
 
15 février : Catherine Mavrikakis (Université de Montréal)
« Infanticides et matricides ou comment régler les conflits de génération ».
 
29 février : David Leahy (Université Concordia) :
« The ‘Embourgeoisement’ of Québec Society, the National Question & the ‘accommodements raisonnables’ Controversy ».
 
14 mars : Amaryll Chanady (Université de Montréal)
« Pratiques d’espaces minoritaires : entre conflits territoriaux et trajectoires d’expulsion ».
 
28 mars : Bina Toledo-Freiwald (Université Concordia) :
« 'Qui est nous?' : Self-Narration and the Imperative of Be/longing ».
 
Cette activité est rendue possible grâce à une subvention de recherche du Fonds québécois de recherche sur la société et la culture en collaboration avec le CELAT à l’UQAM
 
 
Résumés des conférences
 
1. Catherine Mavrikakis (Université de Montréal)
« Infanticides et matricides ou comment régler les conflits de génération ».
 
Dans cette conférence, Catherine Mavrikakis a proposé de penser la question du matricide et de l'infanticide comme solution imaginaire aux conflits générationnels. La conférencière a exploré la question de l'imaginaire de la jeune génération au Québec, et ce depuis les années quatre-vingt, afin de voir en quoi cette nouvelle génération est reliée de façon conflictuelle à la filiation. Ici, les analyses concernaient principalement le film d'Anne Claire Poirier (1996), Tu as crié LET ME GO.
 
2. David Leahy (Université Concordia)
« The ‘Embourgeoisement’ of Québec Society, the National Question & the ‘accommodements raisonnables’ Controversy ».
 
Drawing upon a variety of analytical and literary texts by Hubert Aquin, Pierre Vallières, Paul Chamberland, Jacques Pelletier, Gérard Bouchard, Mathieu Bock-Côté, and others, this presentation aimed to historicize and theorize current anxieties about Québec’s ontological “borders,” and the perceived threat that has erupted into the likes of the “accommodements raisonnables” debate. David Leahy examined the dialectical complexity of said discourses, but especially their relationships to the “embourgeoisement” of Québec culture and the National Question – as Pierre Vallières and Paul Chamberland predicted and troubled decades ago.
 
3. Amaryll Chanady (Université de Montréal)
« Pratiques d’espaces minoritaires : entre conflits territoriaux et trajectoires d’expulsion ».
 
La littérature immigrante représente souvent les pratiques d’espace des protagonistes de façon dysphorique. Dépassant la simple symbolisation de la construction sociale de l’espace, cette littérature se penche explicitement sur la manière dont les personnages se déplacent, dans la ville et à l’extérieur, et sur la façon souvent conflictuelle de partager les espaces. Contrairement au flâneur benjaminien, les marcheurs issus des minorités sont décrits à l’aide de figures complexes de mouvement qui ont peu en commun avec la déambulation de l’observateur privilégié de la vie urbaine. Quant aux non-lieux décrits par Marc Augé, ils témoignent ici de tensions et de rejets silencieux entre ceux qui y circulent. Amaryll Chanady a analysé ici la figuration du mouvement dans quelques nouvelles québécoises et canadiennes, dont celles d’Émile Ollivier et d’Austin Clarke.
 
4. Bina Toledo-Freiwald (Université Concordia)
" 'Qui est nous?': Self-Narration and the Imperative of Be/longing"
 
This presentation drew on three particular examples in order to engage broader issues relating to the construction of subjectivity (through acts of self-narration) as interpellated by discourses of collective identification and motivated by the imperative to be/long (the longing to belong so that one may be).
The three examples were:
 
1) the Governor General's Youth Forum on Community, broadcast live on CBC Television on February 16, 2002, and involving the participation of over a hundred young people from across Canada who were invited to participate in this forum organized and hosted by the Governor General at the time, Adrienne Clarkson, and her husband John Ralston Saul, himself a prominent theorizer of Canadian identity;
 
2) a documentary in French from Québec entitled Qui est nous? which first aired on Telé-Québec on February 21, 2002, barely a week after the Governor General’s forum. In Qui est nous?, filmmaker François Parenteau, an avowed sovereignist, interviewed eleven quebecers he identified as having come from elsewhere, that is, who are not considered ‘de souche.’
 
3) Dionne Brand’s A Map to the Door of No Return: Notes on Belonging (2001), a hybrid book – “part memoir, part travelogue, part history, and part philosophy” (Methot) – in which Brand reflected on her place in Canada from her vantage point as a descendant of slaves taken from the slave-forts of Africa - the doors of no return - and relocated to the Caribbean. According to Bina Toledo-Freiwald, in all three examples, the questioning of belonging arises directly out of the reality of the diverse population within the geopolitical entities that are Canada and Québec, and the challenges such diversity poses for both personal and collective identity-narratives. Ultimately, the researcher was interested in the ways in which all three, directly or indirectly, speak to the question Brand asks explicitly: “[a] nation predicated on what?” (DNR 68), in other words: in whose image the community of communities?